Translate

torsdag 22 september 2016

Lita aldrig på en kirurg

Idag var jag tillbaks på KS för att äntligen göra mig av med slangarna och vilken lättnad!
Nu kan jag röra mig utan att vara rädd för att trassla in mig överallt och det har äntligen och då menar jag verkligen äntligen slutat att klia!!
Det kändes ju mindre angenämt att dra ut dem men trodde ändå att de skulle växt fast mer på en vecka.

Men som efter varje möte med någon på KS känner jag mig lite besviken. Jag måste säga att informationen de ger brister på så många nivåer att jag blir mörkrädd.
Okej att jag är orolig i överkant och vill gärna veta lite mer än normalpatienten men detta är inte bara mina hjärnspöken utan detta är total förvirring bland kirurger, sjuksköterskor och annan vårdpersonal.

Innan operationen på mötet med "kirurg Jessica"  där hon bland annat sa att jag skulle få implantat som gick att fylla till 795ml vilket visade sig bli implantat som går att fylla tull 565 fick jag bekräftat så sent som idag.
På de mötet sa hon också att jag skulle få gå och fylla på mina proteser en gång i veckan. Jag vart förvånad för jag har läst på bloggar och dyrligt att de ska vara längre tid emellan för att bröstmuskeln ska hinna med att tänja ut sig.
Så vi diskuterade länge kring detta och hon försäkrade att så länge jag hade tid så fick jag komma och fylla dom en gång i veckan så på ca en och en halv månad skulle det vara färdig fyllda.
Sen fick jag en tid på nu på måndag att börja min expansion.

Idag när jag träffade sjuksköterskan visade det sig att inte ett skit av de kirurg Jessica sagt stämmer.
För det första är det alldeles för tidigt att börja expandera på måndag. Man måste vänta minst tre veckor efter operationen.
Och samma gäller emellan påfyllningarna. Med andra ord kan jag fylla ca 50ml med tre veckors mellanrum!
Vilket betyder att jag får vänta betydligt längre än en och en halv månad innan jag får mina "färdiga" bröst.
Ungefär till slutet av April istället för slutet av November....
Det intressanta i den här diskussionen är ju även att den andra kirurgen Inkeri som jag träffade första gången hån skrattade åt mig när jag frågade om brösten skulle vara klara i Mars när jag ska ut och resa.
Då skrattade hon åt mig och frågade vad jag egentligen trodde skulle ta sådan tid?
 Två kirurger som alltså ger helt fel  uppgifter?   

Det hela är som det är och jag är inte så upprörd, det tjänar liksom ingenting till.
Men jag undrar ju vad i hela fridens namn Jessica tänker på när hon sitter och pratar med mig om saker som är totalt fel? Det var inget hon sa i förbifarten utan vi verkligen diskuterade detta och samma med implantaten.

Min mammas teori var att kirurgerna inte har så bra koll på vad som händer efter operationen och hur lång tid det tar osv men att de inte kan säga det på grund av sin yrkesstolthet??
Låter ju helt sjukt samtidigt är det åtminstone en förklaring.

Det som händer är ju att jag tappar förtroendet helt och håller, vem kan man egentligen lita på? ÄR det överhuvudtaget någon som vet vad de sysslar med eller jobbar alla efter sina egna idéer?

Det är samma med mitt bröstband, varje människa jag frågat (vårdpersonal då såklart) har sagt olika saker om hur länge jag behöver ha det på mig.
Så nu går jag helt enkelt efter de som hon sa idag och hoppas att hon är en av dem som har lite rätt iaf.

Man skulle fan behöva en advokat med sig på alla vårdmöten som kan ställa folk mot väggen när det ger olika och helt felaktiga upplysningar på det här sättet. 

De bra nyheterna är att jag läker jättefint, har dock väldigt mycket sårvätska så vi får se om jag svullnar upp nu när slangarna är borta. Då kan man behöva tömma ut de med hjälp av ultraljud.
Men jag tror det går bra. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar