Translate

torsdag 14 april 2016

Tuttar och social fobi

Igår fick jag äntligen tag i en läkare på KS ärftlighetsmottagning som kunde svara på alla mina frågor.
I maj kommer de få ett schema som sträcker sig till September så ska jag opereras i September så får jag veta tiden nu i maj. Men hon sa att det var mycket troligt att det blir i Oktober och då får jag inte den exakta tiden fören i augusti. Dom opererar på Onsdagar och 2-4 veckor innan så får man komma på ett inskrivningsbesök och träffa alla läkare och se avdelningen man ska ligga på och så.
Innan operation ska jag göra tre undersökningar.
Rönken
Mamografi
Ultraljud
och dessa sak jag göra i Augusti för att de ska vara relevanta inför operation. Det kommer bli ett jäkla springande på KS...

Det som faktiskt stressar mig mest med allt det här är inte att jag ska genomgå en stor operation utan att jag möjligtvis (i värsta fall) måste dela rum med någon annan efteråt.
Jag ska ligga på sjukhus ca 1 vecka efter operationen. Dom har enkel rum men det är jätte svårt att säga ifall jag kommer få ett eller inte. Tanken på att dela rum med en främmande människa ger mig lite lätt panik och inte så lite heller.
I November förra året fick jag operera galan akut, då ville de också lägga mig i ett rum med massa andra patienter men då försökte jag gå hem så tillslut fick jag ligga i undersökningsrummet en annan gång jag låg inne på sjukhus la dom mig i duschrummet för att jag vägrade. Sjukhus personalen måste älskat mig.
Men det var många år sedan och innan jag visste att jag är fobisk.

Jag kan förstå att det låter dumt och rent av löjligt för er som aldrig upplevt social fobi eller en onaturlig rädsla för främmande människor.
Men föreställ er att ni, nyopererade ska få dela rum med en hungrig tiger eller nått i den stilen.
Reptil hjärnan tar över och säger att det antingen är dags att försvara sig eller springa. Helt ärligt är det de sista jag känner att jag vill behöva kämpa med när jag precis opererat mig. 
Men jag försöker att inte tänka så mycket på det än för jag kan inte göra något åt de förrns de närmar sig operation.

Jag fick iaf svar på mina frågor och känner mig lite mera med på vad som sak hända och när.
Fortsättning följer!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar